3. Brezilya
  4. Ankesörlü Telefon ve Parmak Arası Terlik; Brezilya – 2 – Paraty (Parati Gezisi)

Ankesörlü Telefon ve Parmak Arası Terlik; Brezilya – 2 – Paraty (Parati Gezisi)

Santos Parati Yolu, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

Liman kenti Santos üzerinden yaptığımız otobüs yolculuğu problemsiz geçiyor, özellikle denize yaklaştığımız bu noktadan sonra her geçen kilometre daha güzel doğa manzaraları sunuyor bizlere. Hava kararana kadar bolca fotoğraf çekiyoruz, birbirinden güzel ağaçların, tepelerin, göllerin, evlerin. Yol son derece virajlı ve son derece yeşil, her ikisine de doyuruyor. Bir iki kasabada yolcu alımı yapmaktan öte 2 kere mola veriyoruz. Bizler gibi turistler de var otobüste, sohbetler başlıyor. Bir ara yolculardan ikisi hemen arkamızdaki koltukta sohbete dalıyorlar, Brezilya’lı kızın Amerika’lı oğlana İstanbul’a ama özellikle İzmir‘e gitmek istediğini söylediğini duyunca şaşırıyoruz, sohbete müdahil olmamayı tercih ediyoruz.

Paraty terminaline varınca, kendisini karşılamaya gelen arkadaşları ile buluşmuş kıza Türk olduğumuzu dilerse akşam beraber bir şeyler içebileceğimizi söylüyoruz, ama o da arkadaşlarına kavuşmuş durumda. Otelimizin yönünü sorduğumuzda kalabalıktan biri yakın olduğunu belirtip yürüyerek otelimize kadar bırakıyor bizi. Bir kez daha Brezilya misafirperverliğini görüyoruz. Paraty dünya mirası listesinde yer alan, 1500 yılında Portekiz kolonisi olarak kurulmuş bir kasaba. Kasabanın denize yakın tarihi sokakları trafiğe kapalı ve Arnavut kaldırımlı. Parati konaklamamızı yaptığımız otelimiz, Hotel Pousada do Careca (2 gece 2 kişi 120USD), bu bölgenin tam girişinde, iki katlı, alt kat restoran, üst katta da odalar var. Son derece eski bir bina, oda ufak, eski kentin ana girişine bakıyor, pencerede perde yok, klimasız ama neyse ki gayet etkili bir tavan pervanesi var. Daha önce e-posta gönderip talep ettiğim üzere tekne turu rezervasyonu yapmışlar bizim için ertesi güne. Saat 10’da kalkanda gözlük şnorkel, 11’de hareket edende ise canlı müzik olduğunu bildiriyorlar. Saat 10’da teknede olacağımızı bildiriyoruz. Parati gezisi yapmamızın öncelikli sebeplerinden biri bu tekne turu.

Parati'de Gece, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

Paraty Gece Hayatı; Parati Gezisi

Eşyaları bırakıp yürüyüşe çıkıyoruz. Parati’nin tarihi Arnavut kaldırımı koca koca kayalarla yapılmış, belki zamanla aşındıkları için taşların seviyeleri birbiri ile aynı değil ve taşlar çok aralıklı. Bastığınız yere bakmadan yürümek imkansız. Azıcık dikkatiniz dağılsa bilek burkulması tehlikesi yaşıyorsunuz. Yürümek ciddi enerji tükettiriyor. Ev ya da dükkan olan iki katlı çoğu binanın kepenkleri kapalı, çok hareket yok, açık olanlar genelde restoran ya da kafe. Büyük bir içki dükkanı görünce dalıyoruz içeriye, biz etrafa bakınırken bizi tezgaha çağırıp cachaca tattırıyorlar. Cachaca Brezilya’nın milli içkisi, şeker kamışından üretiliyor ve bu bölge olayın Tekirdağ’ı. Üç farklı türünden plastik shot bardaklarında tattırıyorlar, oldukça sert içki hemen etkiliyor ancak çok da hoşumuza giden bir lezzeti yok. Sonra geleceğimizi söyleyip çıkarken bir bira alıyorum, parasını ödemeden açma gafletinde de bulunuyorum. 14 real fiyatı gömüyorlar. Neyse ki Brezilya gezimizin kalanında bunun dörtte birine aldım hep biraları.

Parati'de Seyyar Bar, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi NotlarıBiramızı yudumlayarak dolaşmaya devam ediyoruz. Restoranlar gayet şık ancak oldukça da yüksek fiyatlı. Deniz kenarına varınca büyük bir meydana ulaşıyoruz, meydanın ortasındaki seyyar kokteylci son derece dikkat çekici. Caipirinha Brezilya’nın milli kokteyli; milli içki cachaca, yeşil limon ve şeker ile yapılıyor. Bu sokak kokteylcisinin bizi bu içki ile tanıştırmasını uygun buluyoruz. Bir barmen “shaker”ının içerisine her biri 8’e bölünmüş 2 yeşil limon ve bir çorba kaşığı şeker koyuyor. Ahşaptan, yaklaşık otuz santim boyunda penis şeklinde bir sopayla eziyor bunları. Aslında 2 barmen var tezgahta, her ikisinde de bu penislerden var, ara ara onlarla kılıççılık oynuyorlar. Cachaca ve limon susuz ise biraz da su ekleyip bir plastik bardakta sunuyorlar. 8 RMB ödüyoruz.

Parati'de Caipirinha, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi NotlarıMeydanda gitar çalan delikanlıyı dinlerken yudumluyoruz caipirinhamızı. Kral mojito. Asıl sıkıntı cachacadan çok hoşlaşmamış olmamız. Çok sevdiğimiz mojitonun nanesiz olan bu içkiden beklentimiz yüksekti, rahatsız edici, kötü diye niteleyemem ama bizi tatmin etmiyor. (En güzel kokteylleri Küba Gezisi Notlarımızda anlatmıştık) Biz bu çok beğenmediğimiz içkinin sonuna keyifle ulaşırken gitariste de iki bayan kemancı katılıyor. Latin müzik çalmıyorlar ama, klasik müziği tercih ediyorlar.

Akşam yemeğini otobüste, havalimanında bankanın salonundan almış olduğumuz sandviçlerle geçiştirdiğimiz için mide pek dolu sayılmaz. Otelimizin oraya olan zorlu parkuru kat edip asfaltlanmış, trafiğe açık yola varınca daha önce gözüme kestirdiğim sokak ızgaracısına yanaşıyorum. Uzunca ahşap şişlere geçirilmiş et, sosis, tavuk yapıyor. Bizde bu şişler dürülür ya da ekmeğin arasına konur. Burada ise şişi size veriyorlar, ekmeksiz kemiriyorsunuz. Aç karna uyunmaz, biberlerle desteklenmiş bir sosis şişi mideye indiriyorum.

Parati'de Gece Atıştırması, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

15/02/2012

Parati'de Tekne Turu, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

Paraty’de Tekne Turu; Parati Gezisi

Otelin verdiği kahvaltı son derece zayıf; reçel, ekmek, meyve. İki lokma atıştırıp, yanımıza birer muz alıp çıkıyoruz, ilk işimiz bir önceki gün otobüs terminaline vardığımızda dükkanlar kapalı olduğu için alamadığımız Rio de Janerio biletlerimizi almak oluyor (Rio de Janerio otobüs bileti kişi başı 55BRL). Katılacağımız tekne turunda yemek dahil değil, öğle yemeği için bir yerlerden sandviç yaptırma niyeti ile bakınıp bir büfe buluyoruz. El kol hareketleri ile anlaşıp birer sandviç yaptırıp paketlettirmeyi başarıyoruz (7BRL). Çantamıza suyumuzu da koyup teknenin yolunu tutuyoruz. Paraty’nin yollarında yürümek zaten meşakkatli, tepemizde bizi yakan güneş de sabahın erken saati olduğunu unutmuş gibi duruyor. Ter içinde ulaşıyoruz tur teknesine, Paraty’de tekne turunun fiyatı kişi başı 30 real. Ödemeyi inerken ekstralarınızla beraber yapıyorsunuz ve kredi kartı geçiyor.

Paraty Kasabası, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

Paraty'de Tekne Turu, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi NotlarıGüneşten korunmak için teknenin en göbeğine oturuyoruz ancak tekne zaten çok korunaklı. Bizim teknelerde olduğu gibi güneşlenme yerleri falan yok. Tüm güverteler en kenarlara kadar örtülmüş. Gündüz gözüyle gördüğümüz Paraty sahili de hiç çekici değil, körfezin en dibi olduğu için çok hareketsiz kalan su kirlenmeye maruz kalmış. Paraty’de yüzmek istiyorsanız, ki yapmalısınız, tekne turu ısrarla öneriliyor, Parati gezisi tekne turu olmadan tamamlanmamalı.

Paraty'de Tekne Turu 2, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

Vaktinde kalkan teknemiz muhteşem manzaralar ve onlarca ada arasında ilerlerken koyun birinde mola veriyor ve uzunca açıklamalar başlıyor. Daha önce hiçbir tekne turunda görmediğimiz güvenlik bilgilendirmeleri yapılıyor; seyir halinde ön güvertedeki ağın üzerine çıkmak yasak, teknenin motoru durmadan suya atlamak yasak; can yeleğinin nasıl giyileceğine dair gösterim dahi yapıyorlar. Sonra da koy ve çevre hakkında bilgiler verip tekrar ilerliyorlar, bilgilendirmeler hem Portekizce hem İngilizce yapılıyor. Bir de öğle yemeği tercihleri için menüleri dağıtıyor ve siparişleri alıyorlar. Kısaca göz attığımız menüde fiyatlar 30-45 BRL aralığında.

Parati'de Tekne Turu 2, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

Parati'de Tekne Turu 3, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

Çevredeki manzara muhteşem, fotoğraf makinemizi elimizden düşüremiyoruz. Adaların, tepelerin yeşili okyanusa vuruyor. Aralarından ilerlediğimiz yüzlerce adanın her biri diğerinden farklı ve güzel, birçoğunda yerleşim var. Özellikle müstakil adalar, üzerlerine inşa edilmiş şık evlerle ayrı bir şık görünüyor. Önlerinde de yatlar elbette. Paraty yakınlarında ufak bir havalimanı var. Zengin tayfanın uğrak yeri burası, Alaçatı gibi. Buraya özel uçakları ile gelip, limandan teknelerine atlayıp adalarına geliyorlarmış. Her birinden orman fışkıran adalardan birindeki evime yatımla gelmeyi elbette arzu ederim.

Paraty'de Tekne Turu 3, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

İlk durağımıza gelmeden gözlük dağıtımı da yapılıyor. Durunca tekneyi bağlayıp, bizi koy hakkında kısaca bilgilendirip (adı, suyun derinliği gibi) denize bir miktar yem atıyorlar. Deniz tertemiz ve ortalık balık kaynıyor. Ben gene biraz kendimi kaybediyorum. Su altı görsellik bir resif çeşitliliğinde değil, kayalık güzel bir koyun balık zenginliği içerisinde olduğunu düşünün. Tekneden korna ile geri çağırılıp hareket ettiğimizde meyve tepsileri dolaştırıyorlar ortalıkta, ananas, portakal, karpuz. Eşim ananaslara ben karpuzlara dadanıyorum. Tepsiler herkesin önünden bir tur dolaştıktan sonra bizim oturduğumuz yerin yanına daha fazla isteyenler için bırakılıyor. Buralar çok bereketli, meyveler de çok taze ve lezzetli. Ananasların halka şeklinde değil, ortası ile birlikte daire şeklinde tüketildiğini söylemeliyim. Tazeliğinden herhalde, sert değil göbek kısmı.

Parati'de Tekne Turu 4, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notlarıİkinci durağımız insanların kıyıya çıkabilecekleri bir sahil, plaj kenarında, su daha sıcak ve daha az temiz, su altı yaşamı da daha zayıf. Islanmadan kıyıya ulaşmak isteyenleri botla taşıyorlar. Üçüncü durakta yemek servisi yapıyorlar. Yemekler restoran fiyatında ama restoran kalitesinde de, sunumlar gayet şık ve porsiyonlar gayet büyük ve doyurucu. Yanımızda sandviçlerimiz olmasa muhtemelen bu kadar meyvenin üzerine tek porsiyon ikimize yeterdi. Paella tarzı bir yemek, yanlarında pilav ve salata ile servis edilen soslu tavuk, et ve balık yemekleri ağırlıkta, Brezilya yemekleri kesinlikle çok çekici. Ben önce yüzmeye vakit ayırıyorum. Sonrasında karnımızı doyuruyoruz biz de herkesle birlikte.

Paraty'de Tekne Turu 4, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

Son durak da sahile yüzülebilecek şekilde ve çok temiz değil. Sahilde kumun içerisindeki siyah kum damarları karımın çok ilgisini çekiyor. 3te dönmüş olacağımız söylenmişti ancak 3te dönüşe geçiyoruz, her hareket öncesi gibi yine yoklama listesinden sayım yapılıyor önce. Kahve ve gofret ikram ediyorlar. Hesaplar çıkarılıyor, biz aldığımız biralar, tatlı gibi ekstralarla 75 ödüyoruz, 4 gibi dönüyoruz. Odamıza dönüp duş alıp biraz uzanıyoruz, sıcak biraz azalana kadar vakit öldürüyoruz.

Paraty Konaklama, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

Paraty Sahili, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi Notları

Paraty Gezilecek Yerler, Parati Gezisi

Gökyüzünü kaplamaya başlayan bulutlar güneşi kestiği sırada biz de gündüz gözüyle Paraty’yi gezmek için attık kendimizi sokaklara. İki katlı binaları, dingin atmosferi ve tarihi sokakları ile insanın içini ısıtan manzaralar veren kasaba bir kanal ile ortadan ikiye ayrılıyor. Öncelikle kanalın öbür tarafında kalan bölüme geçip sahile iniyoruz. Sahil boyu büfeler ve onları çevreleyen masalar var, insanlar biralarını yudumlayıp patates kızartmalarını yiyorlar bulutlar arkasına saklanmış gün batımına karşı. Ağaçlar sahilin yarısına kadar kumun üzerinde devam ediyor, büfe ve masaları örtmüşler adeta. Denize giren bu saatte pek kalmamış, kumsal kısmı büyük ölçüde boş ve burada deniz sabah tekneye bindiğimiz bölgeden çok çok daha temiz. Kumsalın hemen sonunda içeriye güneş ışığı sızdırmayacak kadar yoğun ağaçlı bir tepe yükseliyor. Tepedeki kale kalıntısına çıkmaya üşeniyoruz.

Kanalın diğer tarafına dönüp sahilden devam ederken bir bakkaldan bira alıp denize karşı bir bankta keyif yapmayı da ihmal etmiyoruz. Hava kararırken eski sokaklara dalıyoruz tekrardan, birbirinden güzel binaları fotoğraflayıp dikkatimizi çeken dükkanları ziyaret ediyoruz. Kasaba merkezine döndüğümüzde ise otelin önerdiği restorana gidiyoruz. Eski kentin içerisindeki lokantalar ağırlıklı İtalyan tarzı, biz ise Brezilya yemeği istiyoruz. Popüler Brezilya restoranlarından biri açık büfeden tabağınızı doldurup, ağırlığa göre ödeme yaptığınız büfeler. Hem önceden hazırlanmış tencere yemekleri, sıcak ve soğuk olarak, hem de ızgara edilmekte olan etler var. 100 gramına 3,68 real alıyorlar. Et, deniz mahsulü, tavuk, garip görünümlü ne olduğu belirsiz şeyler, içi hafif kanlı biftekler, ne bulursak dolduruyoruz tabaklara. Çoğunluğu hoşumuza gidiyor, tabaklarımızda çok az yiyecek terk ediyoruz. İçeceklerle 40 tutuyor fakat mekanda kredi kartı geçmiyor. Son reallerimizi buraya verince neden sabahtan dolar bozdurmadığımız konusunda hayıflanıyoruz. Aranıyoruz ama para bozdurma yerleri kapalı.

Paraty Sokaklarında, Parati Gezisi, Brezilya Gezisi NotlarıOtele dönüp yardım talep ediyorum. Sabah erken kalkacağımız için otelle ilişiği de kesmemiz gerekiyor. Otel bu saatte para bozduramayacağımı üzülerek bildiriyor. Otelin ödemesine gelince ise kredi kartı geçmediğini söylüyor. Yapılabilecek hiçbirşey yok, bir süre mırın kırın ettikten sonra dolar bozmak durumda kalıyorlar. Üstelik bunu internetten baktıkları banka kuru üzerinden yapıyorlar. Bulabileceğim en iyi kur yani, 120usd’ye karşılık gelmesi gereken odaya ekstradan aldığımız su ve biralarla 121usd ödüyorum, benim için de 17usd bozuyor görevli kendi cebinden, elbette birkaç dolar da ona teşekkür ve olası kur farkı için bırakıyorum.

Meydana doğru giderken davul sesleri geliyor kulağımıza, kanala ve ötesine doğru çekiyor bizleri. Çocuk parkının kenarında 15 kişilik bir grup antrenman yapıyor, yüzleri kenardaki şefe sırtları alana dönük, hemen arkalarındaki boşlukta çocuklar futbol oynuyor. Gösteriye hazırlandıklarını tahmin ettiğimiz grubu ve çocukları izleyerek biralarımızı yudumluyoruz. Brezilya adeta bize hoşgeldiniz diyor burada, başka yerde göremeyeceğimiz bu manzarayla. Etraftaki az sayıda insan yer yer ritme kaptırıyor kendini. Futbolcu adayı bacak kadar veletler ise top dışarı çıkar çıkmaz danstaki hünerlerini sergiliyorlar, top geri gelince ise futboldaki.

Sahile bir bakıyoruz ama orada hareket son bulmuş, tekrar meydana dönerken sokağın birinde saksafon çalan kızlar ve onlara eşlik eden gitarist ve davulcu birer oğlandan mürekkep grubu görüyoruz. Birazda onlara kulak kabartıyoruz. Önünden geçtiğimiz restoranın camının kenarına konmuş tatlı dolabı dikkatini çekiyor eşimin, karşı konulmaz şekilde. Çokça şekerli, taze Hindistan cevizli tatlının başlarında lezzetten, sonlarında şekerden kendinden geçiyor.

Paraty’de Karnaval, Parati Gezisi

Bu akşam bir önceki akşama göre çok daha hareketli. Meydana çıktığımızda bunun sebebinin karnavalın burada bu akşam başlıyor olması olduğunu anlıyoruz. Bir konser standı kurulmuş. Yiyecek ve içecek satanların sayısında patlama var. Seyyar tatlı satıcıları var ortalıkta bizim şambaliciler gibi ama adamların büyük tekerlekli arabalarında onlarca çeşit tatlı var. Sokak satıcılarından içeceklerimizi alıp konseri bekleşiyoruz. Meydandaki enteresan kaykaylı insanları izliyoruz, kaykay orta yerinden bilyeli sistemle bağlı iki parçadan oluşuyor, iki uçta tam tur dönebilen tekerlek var. Ayaklarınızı iki parça üzerinde adım atmaya benzer şekilde bileğinizden hareket ettirirseniz yön ve hız verebiliyorsunuz alete. Ayaklarını hiç yere indirmeden bütün meydanı dolaşıyor çocuklar bunlarla. Uyku bastırıyor grup sahneye çıkana kadar. On kişilik perküsyon grubu çıkıyor sahneye, yeşil kıyafetliler, onlara bir vokalist ve mandolinci eşlik ediyor. Biz yorgunluğa yenik düşüp birkaç parça dinledikten sonra dönüyoruz. Vedalaşıyoruz Paraty ile, sabah erkenden otobüsümüz var.

Bu ufak kasaba şahane bir doğanın ortasında, uzun süreli tatil yapmak isteyenler için de bol miktarda alternatif sunuyor kasabadaki tur firmaları. Cip safarileri, at gezileri, tüplü dalış olanakları, çevredeki şelalelere turlar gibi. Çok lüks tatil yapabileceğiniz gibi bizim yaptığımız gibi ucuz yollu bir tatili de çok keyifli kılıyor. Yakın çevredeki büyük kasaba Angra Dos Rios ve oradan feribotla ulaşılabilen yaklaşık Rodos büyüklüğündeki Ilha Grande adası da zaman ayırmaya değer ziyaret noktaları gibi duruyor.