3. Türkiye
  5. Yazılı Kanyon; Burdur – Isparta Gezisi 4

Yazılı Kanyon; Burdur – Isparta Gezisi 4

24/4/2015

Ağlasun’daki otelimizde doluştuk otobüse, öğle yemeğinin hemen ardından. Isparta il sınırları içerisinde kalan Yazılı Kanyon’a ulaşmak için tercih edilmesi gereken aracın otobüs olmadığını anlamamız çok uzun sürmedi, yol hayli virajlı ve bozuk. Şoförümüzün konforu sağlama özeni bir süre sonra asıl araca birşey olmasına döndü. Asfalttaki hiçbir deliği gözden kaçırmayayım düşüncesi ile hızımızı iyice düşürdü.

Yazılı Kanyon Yeşili, Yazılı KanyonTam Yazılı Kanyon girişine ulaştık derken, 1 kilometre kala bu sefer yol çalışması sürprizi oldu. Yolun kenarına yığılı toprağı, bizim geliyor olduğumuzu görmesine rağmen görevli yolun ortasına yığıverdi. Mecburen, bir de iş makinesinin, toprağı bizim üzerinde gidebileceğimiz kadar düzeltmesini beklemek durumunda kaldık. 2,5 saat sonunda vardık Yazılı Kanyon’a. Süre normal bir araçla 1,5 saate, belki daha da altına düşerdi ama yol boyu manzaranın çok güzel olduğunu belirtmeliyim, keyifle geçirdik bu süreyi.

Yazılı Kanyon ismi nereden geliyor?

Isparta’nın Sütçüler ilçesine bağlı Yazılı Kanyon’un içerisinden, Adana’dan Alanya’ya uzanan kral yolunun bir bölümü de geçmekte. Bu kral yolunun üzerinde ünlü şair Epiktetos’un buradaki kayaları oyarak yazdığı şiir var. Yüzüncü yıl dolayında Kral yolunu kat ederken “Hür insan üzerine şiir” adlı şiirini yazmış kayaya, o nedenle Yazılı Kanyon deniyor bu kanyona. Göksu nehri kenarındaki kanyonun derinliği yer yer 400 metreye ulaşıyor, içerisinde bulunduğu Yazılı Kanyon tabiat parkı ise 600 hektarlık bir bölgeyi kaplıyor.

Kanyon girişinde araçların park edildiği yer Göksu nehri kenarında vadinin dik olmadığı bölge. Su üzerine platformlar oturtup masalar atmış çok sevimli bir tesis var hemen girişte. Mekanda alkollü içecek satışı yok, notunu düşeyim.

Su Kaynağı, Yazılı Kanyon

Yazılı Kanyon Yürüyüşü

Yürüyüşe başladık. Özellikle parkurun ilk bölümü ciddi zorlayıcı, çocuklarına mukayyet olmaya çalışanlar bir miktar zorlandılar. Kayalara tırmana tırmana sudan biraz uzaklaştık ve bir köprüye vardık. Köprünün hemen karşısında taşın üzerinde Epiktetos’un şiiri yazılıydı. Yol kanyonun karşı tarafında hem sağa hem de sola gidiyordu. Sağa giden yolun ucunda da kanyonun giriş tarafına geçiş sağlayan bir köprü varmış ancak gitmiş. O köprünün olduğu zaman yürüyüş parkuru herkesin yürüyebileceği kadar kolaymış. Gerçi bizim grupta da her yaştan insan vardı ve herkes yürüyüşü gerçekleştirdi ancak ilk bölümün biraz zorlayıcı olduğunu tekrarlayayım.

Kanyonun şiirden başlayıp (körüyü geçince sola doğru) su kaynağına kadar olan bölümü tarihi kral yolunun parçası. Hafif eğimli, ağaçlar arasındaki toprak yolu katetmek hem çok keyifli hem de gayet konforlu. Su ve yeşil aşığı bizler için Burdur turumuzun en güzel bölümü Yazılı Kanyon oldu. Su kaynağına kadar gidip döndük.

Dönüş yolunda otobüsü alternatif başka bir yola yönlendirdik, sanırım biraz da sürücümüz yol şartlarını kabullendiği için 2 saatte döndük geri. Afrodisias Antik Kenti ile başlayan, Yazılı Kanyon ile devam eden gezimizde ertesi gün Sagalassos Antik Kenti ve Burdur Gezilecek Yerler turlarımıza devam ettik.

Göksu Nehri, Yazılı Kanyon

Yazılı kanyon yazımı Hür İnsan Üzerine şiiri paylaşarak bitireyim.

Ey yolcu, yol hazırlığını yap ve koyul yola; şunu bilerek :

Hür kişi sadece karakterinde hür olan kişidir

Kişi hürriyetinin ölçüsü bizzat kendi doğasında bulunur

Ve kararında içtenlikliyse hür kişi ,

Yüreğinde ise dürüstlüğü, işte bunlar asil yapar kişiyi

Ve bununla yücelir hür kişi hatalarla değil.

Ana-babadan gelen uydurma bir asaletten tad almaz o :

Zira ana-baba değildir hür insanı doğuran

Zeus’tur herkese ata olan ve de tek kök insanoğluna

Herkesin tek şansı vardır. O alır kader icabı beden güzelliğini

Budur soy güzelliği ve hür olma hali gerçek anlamda.

Ruhen köle olan ise sakınmaz kötü sözden, katmerli köle de olsa

Aşırılıktır şiarı bu kişinin, yüreğinde soysuzluk vardır

Ey yolcu, Epiktetos köle bir anadan doğmuştu, ama

Yüceydi herkesten, bir kartal gibi: bilgelikte ise takdire şayandı ruhu

Söylemem gerekirse, tanrısal bir varlık doğurdu onu. Keşke şimdi de (bu mümkün olsa)

Böylesine yararlı ve sevinç kaynağı bir insan

Tüm ünlü kişiler arasında köle bir anadan dünyaya geldi.

*Hür İnsan Üzerine adlı şiir Antalya Tabiat ve Kültür Varlıklarını Koruma Kurulu üyesi Prof. Dr. Sencer Şahin tarafından çözülmüş.

1. mutlaka memleketin daha önce gitmediğimiz yerlerine vakit yaratıp gitmek gerek. Beraber gidelim.