3. Endonezya
  4. Yogyakarta Gezisi; Endonezya Gezisi Notları 5

Yogyakarta Gezisi; Endonezya Gezisi Notları 5

Endonezya seyahatimize Yogyakarta gezisi aslında sadece 2 tane dünya mirası tapınağı görmek için eklenmişti. Uçak biletlerimizi Bali gidiş, Jakarta dönüş alırken aklımızda bir Yogyakarta gezisi yoktu. Hatta uçuş planında operasyonel nedenlerle değişiklik olduğunda Bali gidiş ve dönüş olarak planı değiştirmeyi bile düşünmüştük ama Jakarta’yı da görelim dedik. Sonuç; Jakarta sadece aktarma istasyonu oldu bizim için, Endonezya gezi planına Yogyakarta gezisi dahil oldu ve seyahatin en ilginç anılarına vesile oldu.

24/6/2017

Yogyakarta Havalimanında Ramazan Kutlaması, Yogyakarta Gezisi

Bali gezisi sonunda, havaalanı yolunda hediyelik eşya mağazasında durduk, ancak sadece magnet alabildik. Saat 16:00’da havalimanına vardık, bavulları teslim ettikten sonra önce bilet değişikliği yaptırdık ceza ödeyerek, sonra etrafta tur attık, sabah yaptığımız sandviçimizi yedik, rötarsız şekilde uçtuk. Akşam Yogyakarta havalimanına inerken uçak penceresinden şehrin üzerinde, farklı farklı yerlerde havai fişekler patladığını gördüm. Şaşkınlıkla yanımda oturan, düzgün İngilizce konuşan delikanlıya sordum. “Ramazan bayramını kutlamak için çocuklar sokakta atıyordur” dedi. Koca koca havai fişekleri çocukların atması hiç akla yatkın gelmedi, tüm şehre de yayılmış olunca camilerden atılıyor olabilir dedik.

Yogyakarta’da Nerede Kalınır?

Havalimanında taksi pazarlığı başladı, taksi ofisleri var, ön ödemeli olarak anlaşabildiğiniz, ancak fiyatları farklı. 85 ila 150 bin arasında değişen fiyatlar verdiler, biz ise oralarda avını bekleyen serbest şoförlerden biri ile 80 bine anlaştık otele gidiş için. Yolda da tapınaklara günlük tur için anlaşmaya çalıştık ama pek anlaşamadık, tapınak ulaşımı konusundan ayrıca bahsedeceğim.

Yogyakarta, yaklaşık 3,5 milyon nüfusa sahip, aslında denize de kenarı olan bir kent, ancak Aydın ilimizde olduğu gibi şehir merkezi denizden uzak. Yogyakarta gezilecek yerlerin başında gelen Borobudur ve Prambanan tapınakları ise şehrin birbirine ters taraflarında. Yiyecek içecek ve eğlence mekanları düşünülünce şehir merkezinde kalmak en doğrusu. Biz de otel seçimimizi buna göre yaptık ve Menukan caddesi üzerinde, son derece geniş bir avlu çevresine bir vaha gibi yerleşmiş Dusun Jogja Village Inn’de karar kıldık. Bölgenin bar ve restoranlar açısından son derece zengin olduğunun farkında olarak gittik ama asıl eğlencenin, Ramazan kutlamaları geçit töreninin bir yan sokakta olacağından haberimiz yoktu.

Dusun Jogja Village Inn, Yogyakarta'da Nerede Kalınır, Yogyakarta Gezisi

Yogyakarta Gece Hayatı; Yogyakarta Gezisi

Yogyakarta havalimanından otele giderken yolda kamyonet kasalarına doluşmuş, şık kıyafetler giymiş insanlar gördük. Kamyonet kasasında bir de davul vardı. Bir yandan davul çalıp bir yandan dans ediyorlardı. Otele varınca hemen çantaları odaya bırakıp sokağa çıktık, başka araçlarda görme umuduyla. Ben bir sokak yemek standının önündeki kuyruğu görünce önce yemek molası verdim, Endonezya yemekleri ve Endonezya mutfağı yazılarımda yeme içme kültürü hakkında detaylar var.

Bu sefer kamyonet arkasında değil, yolda yürüyen bir grup gördük. Bir araba değil ama motorlu bir araç üzerine inşa ettikleri korsan gemisinin önünde, yaş gruplarına göre gruplanmış, temaya uygun kıyafetler giymiş çocuk ve gençler vardı. Arada müzik çalıyor ve gruplar, önceden üzerinde çalışılmış bir koreografiye uygun şekilde dans ediyorlardı. Grubu takip edince diğer gruplara ulaştık. En önde bağlı oldukları camilerin/mescitlerin ismi yazan bir pankart vardı, bir arkalarında en gençler yani çocuklar, arkaya doğru yaş yükselecek şekilde gruplar var ve elbette cinsiyete göre ayrılmış. En arkada ise kıyafet ve dans konsepti ile uyumlu bir dekoratif araç. Rio karnavalı konseptine benziyordu.

Ramazan Kutlaması, Yogyakarta Gezisi

Yogyakarta’nın bizi çok şaşırtan islami gelenekleri üzerine ayrıca detaylı yazacağım, çok şaşırtıcı idi, bolca da video yükleyeceğim. Biz mescit öğrencilerini yol boyunca saatlerce takip ettik. Menukan caddesindeki barların önünden geçilirken, barlardaki turistler şaşkınlıkla izliyorlardı. Aileler yol boyunca yol kenarlarına serdikleri hasırlara yayılmış gösteriyi izliyorlardı. Biz gece yarısını hayli geçe yorgunlukla törenin bitmesini beklemeden döndük ancak 7 yaş dolayındaki çocuklar uzun yolu yürüyüp, dans etmek için sıranın kendilerine gelmesini bekliyorlardı.

Yogyakarta Gezilecek Yerler

25/6/2017

Sabah otelimizde keyifli bir kahvaltı ile güne başladık (ben elbette Endonezya usulü bir kahvaltı seçtim). Bir önceki akşam zaten hayli yorulmuş olduğumuz için biraz dinlenmeye de ihtiyacımız vardı. Dusun Jogja Village Inn’de bizleri misafir eden ev sahibemiz ile sohbete oturduk biraz. 20 yıllık tesismiş Jogja Village Inn, balayı paketlerine özel önem veriyorlarmış. Endonezya ve balayı kelimeleri yan yana gelince akla hemen Bali’de balayı gelir ancak Endonezya’lıların hem gezmek için hem de balayı için tercih ettiği yerlerin biri de Yogyakarta’dır. (Yogyakarta romantic hotel diye arama yaptırıp benzer otellere ulaşabilirsiniz) Otel köy konseptinde tasarlanmış, havuzun 24 saat açık olması genelde pek alışık olmadığımız bir uygulama, sinema odası, meditasyon odası, masaj odası gibi hizmetleri de var. Biz otelde biraz vakit geçirdikten sonra Yogyakarta gezilecek yerler peşine düştük.

Pasar Beringharjo, Yogyakarta Gezisi

Taksi ile Inna Granda oteline gittik (25bin tuttu taksimetre) ve oradan aşağıya doğru yürümeye başladık. Yogyakarta’da alışveriş denince akla gelen ilk mekan Malioboro caddesi boyunca hem modern AVM’ler var hem de bolca dükkan. Bayramın ilk günü olduğu için dükkanların çoğu kapalıydı. Yerel dükkanların olduğu alışveriş kompleksi Pasar Beringharjo ise sadece tek sıra dükkan ile açıktı, onlar da kıyafet satıyorlardı, pek ilgimizi çekmedi. Yerel marketin hemen yanında Benteng Vredeburg Müzesi yer alıyor, biz hiç yönelmedik bile. Vaktiyle Hollandalıların kalesi imiş, bugün sultanlık tarihi sergileniyor.

Bayram günlerinde kapalı olacağını bile bile Kraliyet Sarayı Kraton ve Su Sarayı Taman Sari’nin yer aldığı bölgeye gittik. Kapı yakınındaki bir amca mekanın kapalı olduğunu ama istersek bizi bir sanat galerisine götürebileceğini söyledi. Kraliyet sarayı çalışanlarının yaşadığı bölgenin ara sokaklarında peşinde yürüyüp kumaşa boyama tabloların yer aldığı bir galeriye vardık. Yogyakarta’dan alınacak en iyi şey sanırım bu tablolar olurdu ancak çok büyüklerdi, pazarlık içerisine çekilmemek için fiyat bile sormadık. Grafitilerle bezeli sokaklarda biraz daha yürüyüp taksi ile otele döndük (15 bin tuttu).

Malioboro Caddesi

Kraliyet Sarayı Kraton, Grafili Duvarlar, Yogyakarta Gezisi

Otelde kahve ve havuz keyfi yaptıktan sonra, Akşam taksi ile ev sahibemiz Retno’nun önerdiği Shabu Shabu restoranına gittik. Fiyatların makul olduğu ülkelerde mutlaka lüks yemek seçeneklerini değerlendirmeye çalışıyoruz. Japon usulü kendin pişir kendin ye (haşlayarak) de keyifli bir tecrübe oldu. Yemek sonrası bu sefer Yogyakarta gece hayatını gözlemlemek için yeniden Malioboro caddesine yöneldik.

Gündüz kapalı olan birçok dükkan açılmıştı, yemek stantları karşısına canlı müzik yapanlar yerleşmişlerdi. Yemek satan sokak stantlarının çevresinde, hasırlara yayılmış yemek yiyen aileler vardı. Anladığımız kadarıyla akşamları ailece sokakta bir hasıra yayılıp sohbet etmek, sosyalleşmek gece hayatının en önemli öğesi. Biz ertesi güne erken başlamayı planladığımız için geceyi çok uzatmadık.

Unesco Dünya Mirası; Borobudur – Prambanan

Yogyakarta’da Unesco dünya mirası iki tapınak var; Budist tapınağı Borobudur ve Hindu tapınağı Prambanan, bizim Yagyakarta gezisi yapma sebebimizdi. Tapınaklar hakkında ayrıca detaylı bilgi paylaşacağım, burada temel bilgileri aktarayım. Prambanan Tapınağı’na toplu taşıma ile ulaşmak mümkün ve okuduğumuz kadarıyla çok da zor değil. Ancak Borobudur tapınağı kent merkezine özel araç ile 2 saat mesafede, dolayısı ile toplu taşıma hayli zaman alır. Biz her iki tapınağı da gezecek şekilde tur ayarlayalım diye düşündük.

Borobodur Tapınağı, Yogyakarta Gezisi

Özel şoförlü araç kiralama için iletişime geçtiğimiz acenteler havalimanı transferi ile birlikte 1.800.000rp fiyat vermişlerdi. İçime sinmediği için anlaşma sağlamamıştım ancak çok yoğun olduklarını, geç kalırsam araç bulamayabileceğimi belirttiler. Bize Bali gezisi yaptıran Suparta bir tanıdığı ile iletişime geçti, 1.000.000rp fiyat verdiler, kabul ettik ama son anda onlar iptal etti. Sonunda bu tur için bizi havalimanından otele getiren taksi ile 500.000’e anlaştık. Tur sonu bizi havalimanına bıraktığı için tüm ulaşımlar bize 580.000’e mal oldu.

Her iki tapınak girişini kapsayan iki günlük kombo bilet en uygunu. Biz de Borobudur tapınağı girişindeki gişede (turistler ve Endonezya’lılar için ayrı gişeler var) kredi kartı ile kişi başı 520.000rp ödedik. Gişenin hemen dibinde biri rehberlik hizmeti önerdi. Zaten gelmeden önce okuduklarımdan, rehber kiralamanın en doğru hareket olduğuna kanaat getirmiştim fiyatında 150.000rp olduğunu öğrenmiştim. Rehber de aynı fiyatı söyleyince hiç pazarlığa girmedim. Rehber tutmanızı ve tapınak çıkışlarındaki müzeleri de Yogyakarta gezisi programınıza dahil etmenizi ısrarla öneririm.